Διδασκαλία συντακτικού

Αυτό είναι το πλαστικό σωληνάριο που περιέχει το μελάνι. Αν αφαιρούσατε αυτό το σωληνάριο από το στυλό, τι θα συνέβαινε;
Οι μαθητές μου με κοιτάνε σαν να μην μπορούν να πιστέψουν ότι τους κάνω μια τόσο κουτή ερώτηση. Άνθρωπέ μου, δεν θα μπορούσες να γράψεις.
Ωραία. Τώρα, τι είναι αυτό που κρατάω στο χέρι μου;
Και πάλι το βλέμμα της καρτερίας. Ένα ελατήριο, άνθρωπε.
Και τι θα συνέβαινε αν αφαιρούσαμε το ελατήριο;
Αν προσπαθήσεις να σπρώξεις προς τα έξω το σωληνάριο δεν θα γράψει, γιατί δεν θα υπάρχει ελατήριο για να το σπρώξει και να κρατήσει τη μυτούλα του έξω, εκεί που γίνεται όλη η δουλειά, κι ύστερα μπλέκεις σε μεγάλες φασαρίες, γιατί δεν μπορείς να γράψεις την εργασία σου κι ο δάσκαλος θα νομίσει πως είσαι τρελός για δέσιμο αν έρθεις στο σχολείο κι αρχίσεις να του λες για ελατήρια που λείπουν ή για σωληνάρια ή κι εγώ δεν ξέρω για τι άλλο.
Δείτε τώρα τι γράφω στον πίνακα. «Το ελατήριο κάνει το στυλό να λειτουργεί’. Ποιο είναι το υπολείμενο της πρότασης; Μ’ άλλα λόγια, για ποιο πράγμα μιλάμε σ’ αυτή την πρόταση;
Για το στυλό.
Όχι, όχι, όχι. Υπάρχει εδώ μια λέξη που φανερώνει ενέργεια. Ονομάζεται ρήμα. Ποια είναι αυτή η λέξη;
Α, ναι. Το ελατήριο.
Όχι, όχι, όχι. Το ελατήριο είναι πράγμα.
Καλά, καλά. Το ελατήριο είναι πράγμα. Μάγκα μου. Αυτό εδώ είναι ποίηση.
Λοιπόν, τι κάνει το ελατήριο;
Κάνει το στυλό να λειτουργεί.
Ωραία. Το ελατήριο επιτελεί αυτή την ενέργεια. Μιλάμε για το ελατήριο, σωστά;
Δείχνουν να μην έχουν πειστεί.
Υποθέστε ότι λέγαμε, Το στυλό κάνει το ελατήριο να λειτουργεί. Θα ήταν σωστό αυτό;
Όχι. Το ελατήριο κάνει το στυλό να λειτουργεί. Ο καθένας το καταλαβαίνει αυτό.
Οπότε, ποια είνα η λέξη που μας φανερώνει την ενέργεια;
Κάνει.
Σωστά. Και ποια λέξη χρησιμοποιεί τη λέξη που φανερώνει την ενέργεια;
Το ελατήριο.
Μπορείτε λοιπόν να δείτε πως ένα στυλό είναι σαν μια πρόταση. Χρειάζεται κάτι για να το κάνει να λειτουργήσει. Χρειάζεται μια ενέργεια, ένα ρήμα. Το καταλαβαίνετε αυτό;
Είπαν ότι το καταλάβαιναν. Ο πρόεδρος, που κρατούσε σημειώσεις καθισμένος στο πίσω μέρος της αίθουσας, φάνηκε προβληματισμένος. Στη συζήτηση που είχαμε μετά το μάθημα είπε ότι αυτός μπορούσε να καταλάβει τη σύνδεση που είχα κάνει ανάμεσα στη διάρθρωση του στυλογράφου και στη δομή της πρότασης. Δεν ήταν σίγουρος κατά πόσον είχα κατορθώσει να την περάσω στους μαθητές, πάντως ήταν ευρηματική και καινοτόμος.

ΦΡΑΝΚ ΜΑΚ ΚΟΡΤ «Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ – ΜΙΑ ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ»
Μετάφραση: Ν. ΚΑΛΑΪΤΖΗΣ Εκδόσεις ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Advertisements
This entry was posted in Χωρίς κατηγορία. Bookmark the permalink.

One Response to Διδασκαλία συντακτικού

  1. Παράθεμα: Ο Δάσκαλος – Φράνκ Μακ Κόρτ | Δημοτικό Σχολείο Κοίμησης

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s